Kjøleskapsgrøt

Er du som mange andre og har det travelt på morgenen? Da trenger du en enkel frokost som ikke øker blodsukkeret til store høyder. Denne kjøleskapgrøten er kjapp og lage, lett å spise og du kan faktisk ha den i et norgesglass og spise på vei til jobb. Den inneholder gode proteiner og fett som gjør at du holder deg mett lenge. Det eneste du må gjøre er å huske å lage den kvelden før. Et godt tips er å blande sammen ingrediensene samtidig som du lager dagens middag. Sett grøten i kjøleskapet og du har den klar til dagen etter. La det bli ren rutine! Vil du ha optimal utnyttelse av næringsstoffene legger du frøene i bløtt på morgenen, skyller de til middag og tilsetter melken/yoghurten el kefiren før du putter den i kjøleskapet.

Oppskrift: 1 ss linfrø 2 ss chiafrø 1 ss solsikkekjerner 1 ss sesamfrø Evn noen nøtter og/eller andre frø om du ønsker det. 3-5 dl økologisk kokosmelk, kefir el gresk yoghurt, etter hva du toler. Smaksett grøten med ekte cylon kanel, litt stevia el sukrin, friske el frosne bær.

Som sagt så oppnår du optimal næringsverdi om du bløtlegger frøene og evnt nøttene i min 15 timer. Men det nest beste er å lage grøten rundt middagstider el på kvelden dagen før. Og har du glemt det også så blander du det sammen på morgenen, men magen har det bedre om du husker det dagen før :-) Jeg liker å bruke et lite norgesglass med patentlokk. Tilsett frøene og kokosmelken/kefir/ yoghurt. Smaksett med noe søtt om du ønsker dette og gode bær, for eksempel bringebær el blåbær. Kanel smaker godt i grøt og er et krydder som hjelper til å balansere blodsukkeret. NYT